Kata-Kata Hikmat Untuk Anda

11/01/2010

Apabila sempurna akal, kurang perkataan”(Saidina Ali Abi Talib)

“Sifat pemarah adalah musuh utama akal”(Saidina Ali Abi Talib)

“Walaubagaimana pun alim seorang itu, dia tidak akan dapat manafaat daripada ilmunya selagi ilmunya tidak berpedoman kepada akal”(Lukmanul Hakim)

“Teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuh yang celaka adalah jahil”(Saidina Ali Abi Talib)

“Lebih sedikit orang menggunakan akalnya, lebih baik pula ia berkata-kata”(Saidina Ali Abi Talib)

“Dada orang berakal itu ialah peti rahsianya”(Saidina Ali Abi Talib)

“Akal membentuk budi, membentuk kebudayaan dan menjerumuskan manusia kepada kehancuran”(Hamka)

Akal ilah anugerah Tuhan kepada makhluknya yang dipilih-NYA, iaitu manusia. Akal tidak diberi semata-mata. Ia perlu dituntut”(Hamka)

“Salah satu tugas agama ilah memelihara akal. Memilihara akal ialah dengan jalan menambah ilmu, melatih diri berfikir, merenungkannya”(Hamka)

“Hawa nafsu membawa kesesatandan tidak berpedoman dan akal menjadi pedoman menuju keutamaan. Hawa nafsu menyuruh mengelamun, berangan-angan tetapi akal menyuruh menimbang” (Hamka)

“Rahsia kejayaan ialah mengetahui sesuatu yang orang lain tidak tahu”(Aristotle)

“Tuntutlah ilmu seperti mana seorang ibu mencari anak tunggalnya yang hilang”(Hamka)

“Fikirkan tentang dirimu. Jika satu bangsa dah mula berfikir, tidak ada satu perbuatan pun yang boleh menghentikannya”(Voltaire)


03/01/2010



Assalamualaikum

Buat renungan bersama…………..

Jangan  sengaja  lewatkan  solat.
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.

Jangan  masuk  ke  bilik  air  tanpa  memakai alas kaki (selipar).
Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.

Jangan makan  dan  minum  dalam bekas  yang pecah atau sumbing. Makruh
kerana ia membahayakan.

Jangan  biarkan  pinggan  mangkuk  yang  telah digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan   tidur   selepas   solat   Subuh,  nanti
rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pint berkat).

jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

Jangan  keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

Jangan  pakai  sepatu  atau  selipar yang
berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap
diselaputi dosa.

Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.

Jangan menangguh  taubat  bila  berbuat dosa  kerana mati boleh datang
bila-bila masa.

Jangan  ego untuk  meminta  maaf pada ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah.

Jangan  mengumpat  sesama  rakan taulan.  Nanti rosak persahabatan kita
hilang bahagia.

jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti
kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

Jangan  bakhil untuk bersedekah.  Sedekah  itu  memanjangkan  umur
dan memurahkan rezeki kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

Jangan  biasakan  berbohong,  kerana  ia  adalah
ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada
kita.

Jangan  suka  menganiaya manusia atau haiwan. Doa
makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu  susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih
utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.  Jangan
mempertikaikan kenapa  ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya
untuk keselamatan  kita.

ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

Wasalam

**Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau
menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum.
Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila
dibelanjakan.**


29/12/2009

” Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir”


Ya ALLAH Ya Tuhanku Permudahkan Segala Urusanku

03/12/2009

Ya ALLAH Ya Tuhanku, KAU permudahkanlah segala urusanku…
hanya kepada ENGKAUlah aku berharap…memohon pertolongan…ku mohon kekuatan , ketabahan dan kesabaran dari-MU agar dipermudahkan dalam menghadapi segala urusan sehari-hariku…
Sesungguhnya kepada Engkaulah ku berharap dan memohon pertolongan…
Amiiin Ya Rabbal ‘Alamiiin…


Anda ingin lebih cantik dan menarik??

02/12/2009


# Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai “hiasan mata” anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

# Oleskan “lipstik kejujuran” pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

# Gunakanlah “pemerah pipi” anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.

# Pakailah “sabun Istighfar” yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

# Rawatlah rambut anda dengan “Selendang Islami” yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.

# Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu’ dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.

# Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung “kesucian”.

# Bedaklah wajah anda dengan “air Wudhu” nescaya akan bercahaya di akhirat.


02/12/2009

kata mak, KAWAN tu ibarat lebah, habis madu
sepah dibuang……. kata abah, KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang
cantik dipegang sakit….. kata atuk, KAWAN tu seperti air terus
mengalir….. kata nenek, KAWAN tu bak bulan dipuja dan disanjung tp
nun jauh di sana…. kate sedare, kawan tu mcm makanan, kawan makan
kawan!! kata abang, KAWAN tu seperti lembu mengikut saje ape
dikata…….. kata kakak, KAWAN tu tak ubah macam durian bau je busuk
tp sedap dimakan…. kata adik, KAWAN tu macam biskut sekejap ade
sekejap takde……. kata saya, kawan tu tak kisahlah camner.. walaupun
dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTI
LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!! dia tetap kawan…
tau tak sebab ape??? sekali saya dah kawan ngan dia selamanye dia ttp
kawan saya… itu cara saya berkawan..!! If I dont get this back I
understand… I have a game for you. Once you read this letter, you
must send it to 14 people that you really care about, including the
person that sent it to you. if you recieve at least 7 back then you are
AMAZING walaupun kita mempunyai kekasih, tapi teman tetap paling setia.
walaupun kita punyai harta yg banyak, teman tetap paling berharga.


25/11/2009

yES Ari nie Dah Nak Balik kampung..Suk nye..Dapat Jumpa family, Anak Sedare yang Comel-Comel Dan Cute-cute 2..hehe..Dah lama jgk x balik nie..rindu pulak..emm..nanti dapat sambut ari raya kat umah..makan daging lembu banyak-banyak nye sampai kembong perut..huhuhu..tapi xpe makan banyak-banyak pun x gemuk-gemuk jugak..kalau gemuk makan lah produk HPA..hahaha..